Har suttit och förfinat min LPP i Ekologi inför att eleverna ska få ut den inför provet, vi har haft en LPP som jag inte tyckt varit tydlig nog men som har varit vår gemensamma bild över kursens riktning och mål.
När jag sitter vid datorn så tror jag att min hjärna ibland går igång i högvarv och därför (tyvärr) multitaskar jag ganska mycket, vilket innebär att jag startar en massa saker på en gång och blir inte riktigt helt färdig med något. Desto roligare är det med deadlinedagar, då blir en massa saker klara på en och samma dag =)
Denna gång började jag fundera över hur jag skulle gå igenom det högst viktiga begreppen producent och konsument och koppla energiflödet till fotosyntes och cellandning.
Jag gillar ju detta med digitala verktyg, men det är ju inte alltid eleverna som aktivt behöver ha ett digitalt verktyg, utan det kan ju också vara pedagogen som skapar ett intresseväckande materiel med hjälp av digitala verktyg.
Denna gång hittade jag Fakeconvos som skapar fakekonversationer som ser ut att vara en konversation i facebook =D
Hur kul som helst och eftersom jag testade precis har jag bara ett exempel just nu:
Men tänk att låta eleverna skapa dessa mellan fiktiva personer som ska diskutera t ex Biologisk mångfald. En som tycker att det är viktigt och en som inte tycker det.
Att låta eleverna skapa en konversation mellan Alfred Nobel och Marie Curie som ska samtala om sina upptäckter.
Finns ju oändliga möjligheter i många ämnen!
//Camilla, måste göra fler av dessa!!! Vilka möjligheter hittar du? Skriv gärna en kommentar :)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar