lördag 21 december 2013

Programmering & Blendspace

Har länge velat testa detta med programmering, men inte funnit tiden till att prioritera det.

Förra veckan lyssnade jag till Karin Nygårds och Terese Raymond som var inspiratörer i Digitala skollyftet eftersom jag verkligen tror på nyttan av detta, och man kan ju inte annat än att bli inspirerad när man lyssnar på dessa två =)

I måndags (16/12) var vi dessutom på Game On 2.0 på Tekniska museet med våra fina elever från skolan och jisses vilket drag! =D På både elever och lärare ;)  (Super Mario.. Jeej!) #Nostalgi

17/12: För att följa upp detta tänkte vi att det var ett alldeles utmärkt tillfälle att testa lite programmeringstankar med eleverna.

Vi börjar med reflektioner kring vad programmering är bra till och hur det ser ut i deras vardag runtomkring. På vilket sätt påverkar de dem?

Som del 1 har jag nu gjort en Blendspace för att de ska få instruktionerna en efter en, och för att jag vill testa Blendspace´s möjligheter i undervisningen såklart ;) #IKTnörd

Efter reflektion fortsätter vi med några korta inspirationsfilmer som starter, den sista filmen visar också vad de ska få testa.

Sen sätter de igång med sina försök. Första programmet de testar är ett enkelt språk med kommandon, upprepa och "om" för att de ska få grundförståelsen att kommandon påverkar vad som ska hända.

Efter det får de testa en kurs i programmering som går igenom steg för steg vad de ska göra, där de får testa Java.

Allt detta blandas såklart med "Checkpoints" - Reflektion i samspel med läraren.

I Blendspace skapar man enkla steg för steg instruktioner, genom att lägga till olika medier och förstärka med en kort instruktion. Du kan dra in Youtubevideor, bilder från flickr, dropboxfiler, filer från desktop, söka i olika sökverktyg, infoga webbsidor, lektioner från educreation (Mkt smart!!!) och en hel del till.

När du har gjort varje steg kan du också välja hur det ska visas och om du vill hålla det enkelt svartvitt eller liva upp med lite färg =)

Sen trycker man på play och låter varje steg visas en efter en med de olika medierna på varje sida.

En fundering som jag haft tidigare var att eftersom jag undervisar år 4-6, och inte riktigt gillar att följa en bok rakt av, var att jag skulle skapa matematikområden som t ex "Geometri" och göra en Blendspace som täcker de centrala begrepp och metoder som behandlas under hela år 4-6. För att sedan låta eleverna botanisera i materialet och bygga upp sin egen relevanta plan för sitt undervisningsår.

Tillbaka till programmeringslektionen igen...

Idag testade vi denna Blendspace och det var helt tyst i klassrummet när ca 55 elever försökte hjälpa Angry Bird att nå Grisen med hjälp av kommandon =) Så roligt att se deras nyfikenhet och engagemang i uppgiften, rasten glömdes helt bort och plötsligt var hela eftermiddagen slut.

Reflektion; Alla tyckte att AngryBirdprogrammeringen var kul, Javascript var det många som fastnade med och några gick igång helt på detta. Nästa gång; Mer introduktion och göra små arbetsgrupper som arbetar tillsammans.

Onsdag 18/12: Inspirerad av Teacherhack´s dansprogrammering har jag nu ritat, laminerat egna små robotbilder, samt hittat lämplig musik och testat lite med år 4. Jättekul!

Har förberett dansprogrammering för alla med hjälp av pdfen som också finns på Teacherhacks extremt matnyttiga sida för de som är intresserade. Missa inte den!

Efter lovet ska jag fortsätta med detta;
  • Testa dansprogrammering med hjälp av bilderna med miniorerna på skolan. (F-3)
  • Testa Dansprogrammering med alla elever enligt pdfen.
  • Ska introducera Scratch för eleverna år 5-7 och sen se vad det leder, sen ev starta en elevensval - grupp för detta. Vi får se =)

För de elever som inte riktigt hittar inspiration eller har svårt att komma igång har jag skrivit ut (och laminerat) programmeringskort med små uppdrag med tillhörande instruktioner, inspirerad av Ulrica Elisson. Hennes fina sida med massa bra tankar kring programmering för barn i yngre åldrar.






//Camilla, programmeringsfortsättning följer efter lovet.








1 kommentar:

  1. Hej Camilla :)
    Tack för att du delar med dig av det du hittat om programmering :) jag är också jätteintresserad och har börjat ta ner lite appar mm för att testa. Jobbar i en F-1 klass så jag tänkte också testa just det här med dansprogrammering via plastade kort.
    Lycka till och tack igen
    Annelie

    SvaraRadera