lördag 28 december 2013

#Digiskol - en sammanfattning.


Det digitala skollyftet var inte en självklarhet för mig till en början, jag tänkte "Hur ska jag hinna med alla uppgifterna?"


Men när jag började läsa på vad #Digiskol innebär och vad en MOOC verkligen stod för var det självklart! =D Det är ju preeecis som jag alltid gör; Älskar IKT, inspirerar/inspireras av andra och vill alltid framåt i utvecklingen, testa, gör om, gör rätt - gärna i samspel med andra.

Digitala skollyftet vilade på tre ben;

1. Använda digitala verktyg för kommunikation, lärande och skapande. (Digitala färdigheter)

2. Lära av varandra i det utvidgade kollegiet. (Sharing is caring)

3. Använda sina färdigheter på ett sätt som gynnar utvecklingen av sin roll i skolan. (Skolutveckling)

Den första tanken som slog mig var att ta tillfället i akt att se om det var någon som ville lära sig att scripta Google dokument!

Sagt och gjort, slängde ut en tweet, taggad med #Digiskol och ett blogginlägg med uppgift 1 & 2, samt en frågan i Fb-gruppen "Skollyftet" om det var någon som ville haka på.

     
Och det var det! Flera stycken!




Som alltid när jag känner att jag kan bidra med något ville jag hitta ett sätt att starta igång snabbt så att man kan få hjälp och stöd i hur detta skulle kunna ske.

Skapade en Google site för att kunna samla information, länkar etc på ett strukturerat sätt samt ett fb-konto för diskussioner. När jag byggt upp siten hjälpte Patricia Diaz och jag åt att fylla siten med bra länkar och några funderingar så att det fanns något att börja arbeta med och lade sedan upp ett forumlär så att vem som helst kunde anmäla intresse och då få redigeringsrättigheter i siten.



Diskussioner och frågorna var många i början och fördes både på site, fb och på twitter under hashtagg #scriptarna som jag döpt gruppen till.

Denna del av det digitala skollyftet är något som fortfarande är under process för mig och det jag har gjort hittills är att jag kikat igenom de olika scripttutorials, testat massor, fastnat en del och har nu fått grepp om vad jag vill/kan och ska göra inför nästa termin =)

Som vanligt när det gäller mig är det mesta intressanta att fnula på och varför bara ha några bollar i luften? 1 December närmade sig och jag började fundera kring en digital julkalender. Kikade runt på vad som fanns, men hittade inte riktigt något först som kändes helt rätt, året innan hade jag testat med QRkoder, men ville göra något annat i år.

Någonstans i bakhuvudet pyrde en idé, och när jag fick fatt i den var det klockrent för mig iaf!

Gjorde ett utkast och märkte taggen med #Digiskol eftersom "Sharing is caring" och fick responsen "Hur gör man?" Knåpade då ihop ett blogginlägg som tutorial och min Thinglinkkalender var igång!

En kollega undrade lite smått "Men hur ska du hitta 24 bra YT-länkar för att fylla denna kalender?"

Men där hade jag en plan!

Eftersom att flera ville göra liknande kalendrar, varför inte i sann Digitalskol-anda inte bara dela ett dokument där alla kunde lägga sina bästa tips? =D

I skrivandes stund är det nu 6 sidor långt, fyllt med bra länkar! Ni är välkomna att fortsätta fylla på!


Terminen började närma sig sitt slut och allt flyter på i sitt vanliga vilda tempo fyllt av stormande idéer, många to-do, kvicka konversationer och fiffiga tankar med en twist av digitalt lärande i form av spännande YTklipp och länkdelande via twitter.

En av mina vänner Karin Nygårds (som jag lärt känna via twitter) väckte mina programmeringstankar redan i mars, men jag har själv inte funnit ro att fördjupa mig i hur jag starta igång och när hon och Teres Raymond var inspiratörer i det digitala skollyftet, passade jag på att lyssna. I samband med detta skulle även min skola göra ett besök på utställningen "Game On 2.0" på Tekniska museet, och självklart passade jag då på att kombinera detta med att själv testa på att hålla i lite programmering. Hur kul och lärorikt som helst! Mer om det kan ni läsa här.

Så sammanfattningsvis, så kikar vi tillbaka på det digitala skollyftet´s tre ben för att se om jag fått med allt till min ansökan om en Badge.

1. Använda digitala verktyg för kommunikation, lärande och skapande.

Kommunikation; Använt mig av olika Fb-grupper samt twitter för att kommunicera med andra kring de frågor jag haft. Jag har också skapat en Google Site för att möjliggöra ett enkelt och strukturerat sätt att kommunicera kring scripttankar.

Lärande; Diskussioner kring hur script kan påverka formativ bedömning.

Skapande; Skapat en digital adventskalender med hjälp av digitala verktyg med tillhörande tutorial samt en Google site för nätverkande kring script.

2. Lära av varandra i det utvidgade kollegiet.

Absolut! Diskuterat i olika Fb-grupper såsom "Skollyftet", "IKT-verktyg" och "Scriptarna" kring digitala verktygs användning samt för-, och nackdelar om de olika samt använt Twitter under hashtagg #Digiskol samt #Scriptarna. Läst blogginlägg från Digitala skollyftets blogghubb och bidragit med egna inlägg.

3. Använda sina färdigheter på ett sätt som gynnar utvecklingen av sin roll i skolan.

Tips och inspiration har gjort att jag nu tagit mina första programmeringssteg samt börjat använda script för att lättre kunna återkoppla till mina elever under terminens gång (formativ bedömning), vilket jag hoppas kommer att leda till att eleverna själva lättare kan följa sin utveckling och får feedback, feed up och feed forward.

//Camilla, ska definitivt fortsätta med scriptandet!

1 kommentar:

  1. Wow, vilket driv. Jättekul att läsa om det du åstadkommit under året.
    /Hanna

    SvaraRadera