lördag 19 januari 2013

Tangram

Har inte ni haft tangram när ni var små?
Jag minns att jag hade ett i plast med en hel karta över bilder man kunde försöka lägga och har alltid tyckt att det varit roligt.

Har påbörjat området area med år 5 & 6 och tänkte då passa på att leka med tangram.
Gjorde iordning ett fint instruktionspapper över hur de skulle göra sitt egna pussel och förberett ett papper dels med arbetsuppgifter gällande omkrets och area samt en del figurer att bygga.

Dags att sätta igång!

Idag ska vi pyssla med tangram! ...... helt tyst.... Ja, ni vet, pussel! ......helt tyst.....

Tydligen hade ingen hört talas om ett tangram?

Ja, ja! Oldschool tydligen, men fick med mig eleverna på spåret iaf när jag visade upplägget :)




Så vi konstruerade, följde instruktioner, vara noga med räta vinklar, mätte med linjal, använde matematiska begrepp och därefter använde vi metoder för omkrets, area och tränade vår spatsiala förmåga samt problemlösningsförmågan.


Några av matteuppgifterna;
Kan du bilda kvadrater på olika sätt? Med 1 bit? Med 2 bitar? Med 3?

Hur många trianglar har du? 
Kan du bilda större trianglar av de små trianglarna?
Kan du bilda en rektangel med några av dina bitar?
Vad kallas den sneda rektangeln?
Vilken omkrets har de olika figurerna?
Vilken area har de olika figurerna? 
Fundera över hur många trianglar som får plats i en kvadrat.

Bilderna (från mattesmedjan.se) som jag valt hade även olika svårighetsgrader, några där man såg hur bitarna skulle ligga och några bilder utan.






De eleverna om vill tävla körde lite spelbaserat lärande genom att köra tangram på iPads, där de kunde tävla i tid mot varandra.


















// Camilla, ska försöka knäcka lite elevrekord på iPaden ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar