söndag 27 januari 2013

Mentimeter

I veckan genomförde jag år5´s undersökning från Stockholms stad om vad de tycker om skolan.

Innan vi gjorde detta ville jag få dem att förstå att deras åsikter räknas och att ibland kan det vara viktigt att ta ställning.

Så vi började med att testa Mentimeter

Mentimeter är ett gratis onlineverktyg för att se vad andra tycker och tänker kring saker.
Man ställer en fråga och ger olika svarsalternativ.

När man startar igång undersökningen finns då en adress och en kod de ska gå till för att få vara med och rösta, www.vot.rs  följt av en sifferkombination.

Om man då har kopplat sin dator till projektor kan då alla se i realtid vartefter några röstar. Eleverna tyckte att det var roligt när det ploppade upp på stora skärmen vartefter de röstade.

Men varför gjorde vi detta?

Vi började med en neutral fråga som: Vilken är din favoriträtt? Pizza, Hamburgare, Sushi, Kebab, Pannkakor, Pasta.

Sen gjorde jag en fråga där de tvingades ta ställning: Jag använder alltid datorn på rätt sätt under lektionerna? 1= Nej, 2, 3=varken eller, 4, 5=Ja.

De röstade och vi diskuterade resultatet. Vad innebär det att de flesta svarat något mellan 3-5? Om det är många som svarar 3, vad kan skolan dra för slutsatser av det? Vilken skillnad blir det om eleverna röstat övervägande 4 eller 2 istället för 3?

När vi diskuterat färdigt, så kom vi fram till att det var bra att ta ställning, men att ibland kan det vara okej att vara neutral.

Sen gjorde vi enkätundersökningen från Stockholm stad, förhoppningsvis med ett resultat där de tagit ställning istället för att tänka "Nja, vet inte, orkar inte riktigt fundera efter, jag tar en 3:a"

När de var färdiga fick de göra små undersökningar i klassrummet mha av Mentimeter. Uppskattat!
















Mentimeter kan användas till mycket;
Undersöka snabbt vad klassen tycker om en fråga.
Vart vill klassen åka på klassresa-omröstning.
Se vad de lärt sig under lektionen, genom att t ex ställa några frågor om matematiska begrepp.
Som starter när man ska prata statistik.
Början på lektion; Vad ska vi ha för arbetssätt idag?
En fråga för att kolla vad de kommer ihåg från förra lektionen.

Några funktioner värda att nämna; Man kan välja att ha omröstningen öppen i realtid eller dölja resultatet tills alla har röstat. Man kan ha en omröstning öppen en längre period eller låsa omröstningen när de som man vill ska rösta har röstat.
Så här ser en omröstningssida ut, testa gärna att rösta =)

//Camilla, ska börja använda detta oftare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar