söndag 16 juni 2013

Funderingar kring mitt första läsår på en ny skola.

Hmmm....
Vart ska jag börja?

Efter 10 år i läraryrket på en och samma skola, med alla bekanta ansikten och rutiner som känns alltför väl igen så valde jag att ta ett stort kliv ut i det okända.

Efter 10 år och att känna sig redo för att ta tag i sin yrkesroll igen efter att ha varit mammaledig tre gånger och inte på riktigt varit på hugget däremellan kände jag att det var dags!

Efter 10 år på en och samma skola hade inte så mycket förändrats även om jag kände att vindarna blåste rätt, jag var redo för storm! Trodde jag....

För snart ett år sedan tog jag första steget in i den nya världen, jag hade en aning om att det skulle bli tufft, utmanade, inspirerande, annorlunda och omvärderande. Jag hade ingen aning om att det skulle bli mer än så...

Mitt första år på Vittra Telefonplan kom att vara det tuffast jag gjort och det mest utvecklande.

Eftersom att det är en nystartad skola sitter inget i väggarna, inget som stör eller hjälper... de facto är att vi inte har så många väggar alls i bokstavlig bemärkelse.
Att undervisa i en miljö utan väggar är en stor utmaning, du har inget som begränsar förutom dina pedagogiska tankar som du ska förmedla till dina elever, de pedagogiska tankarna ska vara så pass övertygande att eleverna själva känner att "japp, så här gör vi" och håller sig till det under de långa pass man har.
Där har vi nästa grej; Hur många gånger innan har jag haft en mattelektion som sträcker sig en hel fm? Aldrig! Det gäller att noga strukturera sina lektioner tillsammans med eleverna så att de känns meningsfulla och stimulerande ända in i sluttampen. Det går inte att förhala tid som man kan göra på ett 50min-pass, och på detta har vi då dessutom inga väggar att luta sig emot och ska hålla en kamp om intresse över spel och youtube eftersom att vi dessutom är en 1-1 skola.

Apropå det! 1-1! Ja just ja! Har jag någon gång undervisat ett gäng elever med varsin dator som de gärna sitter med så fort de har chansen? Nopp! Nu börjar jag dessutom känna mig som en gröngöling eftersom jag måste omdefiniera min egen undervisning, allt jag gjort under de tre första berömda hundåren man gör som lärare var det bara att lämna de stora kartongerna nere i källaren och tänka om, återigen vara novis i mitt eget ämne. Som tur är, är detta precis min stora passion; IKT! Och inte rädd för att lära mig nya knep och ta hjälp av mina elever och kollegor. En sak jag kan luta mig emot är iaf att de digitala verktygen inte är det nya, snarare "lyxproblemet" att det är en ständig närvaro av dem.
Men att lära nytt är alltid inte det lättaste, från att ha varit expert går man nu till att vara den som lär, är inte alltid så uppiggande för självförtroendet

Men den största utmaningen av de alla är ändå den åldersblandade undervisningen. Hur många av er har ett material som är strukturerat utifrån matematiska områden där eleverna ska kunna börja där de själva ligger? Där genomgångarna blir relevanta för alla inom årskursspannet år 4-6? Där alla i ett treårsspann känner en delaktighet i matematiska diskussioner? Där de matematiska laborationer utmanar alla elever på deras nivå? Tänk er att i startgropen finns de matematiska kunskaperna från år 3 och målet är kunskapskraven i år 6, tre år senare. På något sätt ska vi alla dit, tillsammans, i olika hastighet och med utmaningar av olika grad anpassade till varje individ.



Efter heldagar med eleverna börjar dessutom resten av dagen;
Då börjar arbetet med planering, rättning, bedömning, föra in i vår lärplattform, elevsamtal, föräldrasamtal, mail, konfliktrapporter, pedagogiska utredningar, ÅPn, möten och härliga pedagogiska diskussioner.


Trött och självförtroendedipp är bara förnamnet!

Men trots detta håller jag huvudet högt och längtar efter att ta nya tag efter ett härligt och välförtjänt sommarlov!
Varför då kan man undra efter min text ovan?

För tack vare detta har jag gjort en helt otrolig pedagogisk resa.
Jag har utvecklad sidor jag inte visste att jag behövde utveckla, hittat nya sätt att undervisa, gått från novis till en något bättre lärare, har lärt mig en hel del mer om grupprocesser, konflikthantering, svåra samtal, omdefinierat lärande,  IT´n har satt sina spår i min undervisning (Jeej!), utmanat mina ämnesintegrerade tankar, tagit ställning till olika pedagogiska processer, släppt på mitt kontrollbehov och lyssnat in mina elevers röda tråd, har haft otroligt fina, stöttande och inspirerande kollegor och en amazing rektor.

Och har tagit stora steg framåt i min egen utvecklingsplan =)
Sen är det väldigt spännande att vara med i starten på en nystartad skola med allt vad det innebär!


//Camilla, kliver av detta läsår med törnat självförtroende, men nästa år då ska jag rocka hårdare med ledorden; kreativitet, samarbete, relevant kunskap och digital kompetens.


 (Då kan jag ju dessutom alla 110 elevernas namn från start! ;))

Missa inte min kollega Frida Monséns underbara TEdxTallin-Talk om sina två år på Vittra Telefonplan;





.


4 kommentarer:

  1. Häftigt att läsa!! Unna dig nu en avkopplande semester! Kram Joh-Anna

    SvaraRadera
  2. Väldigt bra och kul läsning. Tycker du är modig och jäkligt duktig. Kör hårt vet hur det är att starta ny skola och det bästa är om den aldrig bli klar då är man som bäst i sin roll som lärare. Njut av sommaren jag drar till Frankrike imorgon så mitt sommarlov startade idag såååå skönt. Kram från Tobbe lunden gammal kursare:)

    SvaraRadera
  3. Tack snälla ni!

    Det är otroligt härligt att få skriftlig respons på det man skriver, en sak som jag verkligen tagit till mig; vare sig man är elev eller vuxen så är skriftlig feedback otroligt viktigt. Upplyftande!

    Ha ett underbart sommarlov!
    Massa kramar!

    SvaraRadera
  4. Jag får gåshud när jag läser om din resa det första året. Vilka utmaningar du gett dig i kast med och vilka utvecklingssteg du tagit! Att, som du, jobba så medvetet med din egen utvecklingsplan är helt rätt. Skolutveckling drivs av pedagogernas eget lärande. Rätt fokus. Är så glad att du hoppade! /sommarkram

    SvaraRadera