Elin och Beppe presenterar sina böcker "Jag grejar, alltså finns jag" och "Beppe testar"
Deras vision är att alla ska få använda sin kreativitet för att tro på sig själv, att våga uttrycka vem man är och skapa nyfikenhet. Att de ska vara nyfikenhetens ambassadörer och kreativitetens skyddsänglar.
När man sitter och lyssnar på dessa två, så sitter man bara och nickar, de berättar om bakgrund och hur de ser på lärandet och jag själv känner att jag kan bara hålla med.
För mig handlar det om relationer.
Att låta barn vara kreativa inom givna ramar, men med full tillit om att de kommer att skapa sin bildning om jag är tydlig med mål och syfte utan att för den skull hämma deras kreativitet.
Att inte låta betyg hämma lust, kreativitet och nyfikenhet för att man själv som lärare blir stressad över allt stoff man ska hinna med. "Att genuin nyfikenhet går till att tävla om betyg" som Beppe sa.
Om man man nu har ett stoff att gå igenom, varför inte låta eleverna använda sin egen kreativitet eller uttrycksform för att nå dit? Att inom givna ramar använda sina intressen så att man finner lusten kring lärandet! Inspirera kring att våga ta plats och inse att om eleverna vill lära sig något, så gör de det. Det man tycker är roligt blir man bra på!
För Beppe var räddningen en lärare som fångade honom med empati, som såg honom i ögonen, skapade en relation och som litade på att hans nyfikenhet och kreativitet skulle föra honom framåt, som stärkte hans självförtroende.
Relationer är viktigt!
Allt blir så himla mycket enklare om man har en god relation med sina elever, åt båda hållen.
Eleverna förlitar sig på och känner sig trygga när de har en god relation med sina lärare och vi lärare får en enklare undervisningssituation om vi har goda relationer med våra elever, då de har förtroende för hur vi undervisar.
"Drömmar är svåra att bygga, men lätta att krossa" - Beppe
//Camilla, ska undervisa med empati i hjärtat och pedagogik i hjärnan för att inge självkänsla, självförtroende och bildning till sina elever.
Ett utdrag ur föreläsningen;
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar