torsdag 29 november 2012

Talsorter & centikuber i harmoni

Vad ska man egentligen göra för att stärka elevernas taluppfattning?

Tänker framförallt på decimaler såklart, men även hela tal.

Gjorde en kul grej idag som jag hoppas kunna vidareutveckla.
Har en burk med centikuber som jag använder ofta till att; lösa problem, längder, volymer, visualisera saker, byta saker varandra, ja typ allt!

Idag har vi jobbat bl a med talsorter och fick en stund över då lektionen är 2 timmar sammanlagt.
I vanliga fall när jag plockar fram centikuberna så brukar eleverna tycka att det är jättekul att bara sitta och bygga med dem, men de får de inte så ofta göra för skojs skull. Matteläraren vill ju oftast ha ett syfte bakom det vi gör på lektionerna. =D

Men idag fick jag en idé!

Sa;
Men ni som vill bygga en stund, vi bestämmer att de som är rosa är hundratal, gröna är tiotal och blå är ental.

Uppgift;
Bygg en figur av talet 627
Vad är det för skillnad på 302 och 320?
Bygg 999 och jämför era gubbar
Hitta på egna
Hitta på egna och bestäm en färg för tusental.
Låt kompisen gissa hur mycket dom är värda
Om du bygger ihop dina två senaste, hur mycket är den nya värd?
Om du nu max får ha 9st av en färg, vad händer då?

Gissa om vi byggde!
Imorgon ska nästa grupp få bygga, ska fota mer då.

Gubbe 575 & 320





















// Camilla, ska klura vidare på decimaltal.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar