Eftersom att vi ofta har 2timmarspass med matte så måste lektionens innehållet variera under själva passet för att hålla elevernas intresse.
Idag såg det ut så här;
- Uppstart med "Vad är veckans mål?"
- Korta genomgångar för år 4 & 5
- Jobbar i boken med uppgifter
- Lunchrast
- Problemlösningsuppgift som inlämning
- Valfritt; bok, problemlösning eller Mangahigh
- Sammanfattning.
Dagen började med att jobba i "Village", en uppsättning av bord och bänkar som ger en bra arbetsmiljö för att sitta och jobba, efter lunch bytte vi miljö;
När vi jobbade med problemlösningsuppgiften, så hade vi tillgång till "Cave" och "Window pods" vilket innebär; ett litet mysigt rum och precis utanför finns det bord att sitta vid eller krypa upp i en pod i fönstret.
I Cave skapade jag möjligheten att jobba med konkret material m h a centikuber. Vid borden satt de som ville diskutera och lösa uppgiften genom att rita och skriva och i W.podsen satt de som vill skriva i ett google docs för att jobba digitalt för att sedan dela dokumentet med mig.
"Cave" |
Uppgiften mailade jag ut så att alla hade den på sin dator och behövde inte vara knutna till min projektor i Cave där jag hade gått igenom introt med uppgiften.
Centikuber |
Eleven som klurat på papper |
Uppgiften vi jobbat med kommer från "Rika problem" - Liber.
// Camilla, tycker om att eleverna kan välja arbetssätt i sin miljö
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar