måndag 14 september 2015

NO NO eller kampen om tiden...

Har funderat mycket kring tid senaste åren....

I föränderlig tid
Tidsåtgången att sköta sitt arbete har förändrats och det är svårt att sätta fingret på vad det är som skiljer från förr. Är själv inne på år 14 som lärare och jag märker stora förändringar i "vad jag gör", "hur jag gör" och "varför jag gör" Många av er som läser vet att jag är en stark IT-förespråkare men som är mån om att det pedagogiska är nummer ett och användningen av IT är till för att stärka det.

Och för att spara tid.

Men spar det verkligen tid?
Jag upplever att med digitaliseringen har vi också skapat ett helt nät av regler och "du måste göra såhär" i takt med att IT har tagit större plats.

Tänk er in i detta scenario, som är på riktigt, för ca 10 år sedan;
Jag har haft NOlektion med en klass, närvaron för jag in i min kalender där jag skrivit in alla elevers namn. Denna kalender tar jag med mig till lärarrummet och plockar ner alla fem klasspärmar, eftersom att NOgruppen är blandad från fem klasser.
Förhoppningsvis förde jag in alla (!) lektioner när dagen var slut eller när jag fick en lucka. Ibland flera dagars frånvaro. Oavsett frånvaro eller ej, skulle en lärarsignatur in i varje pärm, på varje pass.  (12 lektioner NO x 5 pärmar) + matten.
Nu kan ni alla bara nicka och hålla med om att direkt föra in närvaron i ett datorsystem är bra mycket tidseffektivare??

Eller?

Eller hur är det nu? Frånvaron måste ju föras in innan lektionen är slut, eftersom att OM någon elev är ogiltigt borta så måste det gå iväg ett notis om detta till vårdnadshavare. Ett mail som ibland blir knas för att eleven var hos tandläkaren eller man råkade att inte klicka i "sen ankomst" och så vidare.. Vad händer då? Jo, då kommer det såklart ett mail från vårdnadshavare som förklarar varför eleven var frånvarande, som man sedan svarar på. Såklart. Tidsåtgång? (Och här tycker jag egentligen att det såklart är ett bättre och säkrare system där vi kan fånga upp elevernas frånvaro bättre, men nu pratar vi om tiden)
En gång i månaden är det sedan dags att kolla igenom sina mentorselevers frånvaro och vid en viss procentsats lägga in åtgärder. Tidsåtgång?

Veckobrev?? De första fem åren hade mina elever en kalender där de skrev upp allt som föräldrarna och de själva borde veta, men min hjälp, tillsammans på mentorstid, eftersom elever med ökad ålder ska ges ett större ansvar för sin skolgång. Fler föräldrar tycker numera att veckobrev är en självklarhet och att det ska komma kontinuerligt på samma veckodag varje vecka. Gärna med tydlig information där vi lärare i detalj har skrivit varje moment som ska göras av deras barn under kommande vecka. Tidsåtgång? Finns såklart tusen olika sätt att göra detta på för att minska denna tidsåtgång...

Formativ bedömning är grymt! Men när det inte räcker att eleverna vet varför, hur och vad som händer sen, utan vårdnadshavare ska också ha denna info, utförlig, dokumenterad och gärna med en egen plan för hur detta barn ska utveckla just denna förmåga. Det räcker inte längre med att lita på profession och samspelet i klassrummet. Det räcker inte (och gjorde kanske inte då heller) med ett "Det går bra" som omdöme.

Mailkontakt? Ehrm... När jag började jobba fanns det inget internt epostsystem som användes. Behöver jag säga mer om tidsåtgången där?
Men jaaaaa, det är klart att epost underlättar mitt arbete. Hur skulle det se ut i mitt postfack om all info skulle gått pappersvägen i detta samhälle? Gah!

Vi hittar många liknande exempel på hur effektivisering mha IT och skärpning av regler tar ut varandra. T ex i iupsamtal, föräldrainformation, interninformation, åp, pu eller betygssättning.
Återigen regler som gör att trots att det torde vara tidseffektivt så har samhällets regler skärpts kring hur saker ska göras = Mer tid. (Men bra!)


NO more tid i NO
Jag skickade ut en tweet;
Och responsen kom omedelbart! Gå in och läs på twitter.
Några av mina reflektioner, kopplat till att tidsåtgången att undervisa i NO är något att fundera kring.

  • Använder man matteboken till större del om man har mycket NO i sin tjänst, för att NO tar så mycket tid? Hade man arbetat annorlunda i matematik om man hade haft färre timmar undervisning i NO? 
  • Att undervisa i NO är komplext, det är en blandning mellan Teoriämne och Prestämne. Man har både ett tungt teoretisk och abstrakt innehåll att förmedla på lämpligt sätt samt att arbeta praktiskt för att upprätthålla de kunskapskrav man har. Att arbeta praktiskt vet alla (framförallt prestlärare) att det kräver sin tid i förutseende i beställningar, framplock och undanstädning. Om man då lägger till aspekten säkerhet i form av faktiska säkerhetspapper som ska skrivas inför labb. Vilka vägar kan vi hitta för att underlätta detta i samspel med kollegor?
  • Att antal timmar att göra tre ämnen på är knapp, liknande som i SO. Ca 30h/ämne/år, dvs ca 90h för all fysik för år 7-9. Hur fördelas det centrala innehållet? Vilka knytpunkter med andras ämnen kan vi hitta för att få loss med tid och skapa en mer meningsfull planering för våra elever? För att spara tid åt dom? Ämnesintegrerat med sina egna ämnen?
  • Betygssättningen i NO är tuuung! Och där också den kontinuerliga formativa bedömningen viktig. Hur gör vi detta på ett effektivt sätt?
  • Att förskjutningen av vad som krävs av en elev för att nå E är inte jämförbar med vad som krävdes för ett G. Hårddraget; Faktakunskaper kontra Förmågan att... Tar längre tid att återkoppla till elev än förut, vilka verktyg kan vi använda för att göra detta på ett sätt som både elev och vårdnadshavare förstår?
  • Att tillgången på en ämnesadekvat sal är A och O. Att vara fri i sitt ämne och kunna lyfta här och nu när man har elever på hugget. Det brister när man står där i vanlig sal och inte har tillgång till alla pedagogiska verktyg. Vad behöver man? Kan man fixa det?
  • NO har institutionsarbete som tar tid. Kemikalier, gaser etc som ska förvaras, slängas och beställas in efter konstens alla säkerhetsregler. Vem tar ansvar? Jag tror det behövs en tydlig ansvarsfördelning för att alla inte ska springa på alla bollar och tid avsatt till detta.

Kollegial spartid
En annan sak jag grunnat på är alla dessa otroligt bra facebookgrupper som finns med många härliga, kreativa sätt att fånga våra elevers intresse på. Det är fantastiskt att ta del av allas olika planeringar där elever samverkar, gör projekt och blandar estetisk verksamhet i sina ämnen. 
Men vart finns år 6-9-lärarna i detta? Det känns som kreativiteten, skapandet och elevernas egna intressen boxas in mer och mer i takt med stigande ålder. Undersök själva en facebookgrupp som har  tips till lärare som sträcker sig inom ett ämne F-9. Kan ni se skillnaden mellan F-5 och 6-9? Vad har betygen för påverkande faktor i detta tror du? När man ska stå till svars för de 340 enskilda betyg man ska sätta efter ca 15h (i mitt fall i NO) i varje ämne?
Jag älskar att låta eleverna finna sammanhang och egenintresse i sitt lärande. Men tiden är knapp och det gäller att hitta strategier för detta. Så om vi alla blir bättre på att dela, kan detta än mer leda till "Kollegial spartid" för att man kan få ta del av ett smörgåsbord av beprövade idéer, förståeliga pedagogiska planeringar och de stora frågorna som lockar fram djupet i kunskapen och får eleverna att bli nyfikna.


Jonglera långsamt och med rätt bollar
Sen tror jag generellt på att vi alla måste inse att vi bara kan göra en sak i taget för att de ska ge effekter i det långa loppet oavsett inom vilket område det är. 
Vi kan inte jonglera med komplexa bollar och tro att de kommer att stanna i luften om vi kastar in flera samtidigt. Kasta in en i taget för att utmana, men låt jongleringen få ta sin tid innan nästa boll kastas in.


Sen för att citera Micke Kring; "Att alla har tid, men att vi mantrar in att vi är så stressade så att vi tror att vi inte har tid? Fast egentligen handlar det om prioriteringar om vad som är viktigt och att vi gör rätt saker? Och att om vi organiserar och gör rätt saker har vi massor av tid?" 
- Kan inte annat än att hålla med, vi måste ägna tiden vi har till att göra rätt saker.

//Camilla, måste dra ett varv till kring detta med tid #Älskarmittjobb #Stoltlärare #Serframemotattträffaminaelevervarjedag


onsdag 19 augusti 2015

Alla goda ting är.... fyra!

Denna dag!!!
Vet inte vad som kommer att kunna göra den bättre!

1. Idag kommer mina fina elever! Har saknat dem massor sedan man steg in i byggnaden för ca en vecka sen, det är ju det som är den bästa delen av jobbet; att få vara med dem i undervisning och lärandet.

2. Idag släpps min och Lena Gällhagens bok!
Det känns så himla stort att den äntligen är här, samtidigt nervöst över hur den ska tas emot. Det har varit ett väldigt roligt, men tidskrävande arbeta att skriva bok men är så himla stolt att ha gjort det! En stor sak att bocka av på min #Bucketlist


3. Idag kom det ett mail!
Jag är nominerad till Guldäpplet 2015 - ett av Sveriges finaste lärarpris, för lärare som utvecklat undervisningen med stöd av IT och bidrar till kompetensutveckling genom att dela med sig av idéer och erfarenheter.

Känns otroligt hedrande att se sitt namn bland alla dessa kompetenta människor! Bara det är vinst nog! =D

Finalister och vinnare meddelas på bokmässan respektive skolforum, och eftersom jag är på plats på båda ställena i samband med föreläsningar får jag följa processen oavsett hur det går!


4. Idag kom också mailet att jag numera finns med på Athenas hemsida som föreläsare!
Även där i fint sällskap =) (Mer info snart ;))



//Camilla, inser att detta var en galen dag och är full av endorfinkickar =D




söndag 9 augusti 2015

Nytt spännande läsår! 10 dagar kvar till dagen D!

Sommarlovet har närmat sig sitt slut och funderingarna kring skolan kommit närmare ytan senaste dagarna, visserligen tänker jag ofta pedagogik och IKT likväl som jag andas ;)


Men denna sommar har jag inte grottat in mig helt i den roliga delen av arbetet, utan också tagit ordentlig med tid tillsammans med barnen =)

Har läst en del pedagogisk litteratur, men blandat friskt med skönlitteratur, bland annat betat av några av Fredrik Backmans böcker som jag velat läsa länge.

Har också läst Patricia Diaz "Formativ bedömning med digitala verktyg", "Att bedöma och sätta betyg" av Grettve, Israelsson & Jönsson, "Ledarskap i klassrummet" av John Steinberg och just nu läser jag "I normens öga" från Friends.

Och såklart! Jag har ju läst min egen bok, från pärm till pärm, för att korrekturläsa och känna flytet innan det var dags för tryck.
Boken kommer den 19 augusti från Natur & kultur och jag längtar tills jag får den i handen =)

Under kommande läsår kommer jag fortsätta som förstelärare i digitala verktyg på Södermalmsskolan och ser framemot att sätta tänderna i Office 365 som ska implementeras i verksamheten. Många nya funktioner som jag redan börjat pillra med. (Nörden i mig älskart ;))









Har också en hel del föreläsningar att se framemot;
Bokmässan

















Skolforum












Conductive NOkonferens 









Hoppas att vi ses i höst!!

Vad har vi? Nu kör vi!

//Camilla, 10 dagar kvar till den bästa dagen: eleverna och boken kommer ju samma dag! Iiiiihhh!




måndag 8 juni 2015

Uppdateringar - I lööve IT, Kahoot goes GhostMode!

När ens favoritverktyg får uppdateringar som gör att man får det stora leendet och förbannar att terminen snart är slut, då är det bra!

Två verktyg som jag måste skriva om är; Mentimeter och Kahoot.
Vi börjar med Mentimeters uppdatering;

Nu är alla olika alternativen, för att svara på, gratis!
Tidigare var det multiple choice och open ended som gick att använda gratis, men nu kan man även använda de andra; scales, 100 points, dual axis och who will win.  Iiiiiiihhh!

Och nu till den bästa uppdateringen;

Kahoot har fått ett GhostMode!!!
Av denna fick jag rysningar, så bra är det!

Denna nya funktion gör att man kan se poäng hos tidigare deltagare, som då också är med i tävlingen. Man ser vilka som är Ghost och vilka som är deltagare, detta öppnar upp för en massa olika nya knep;

1. När eleverna vill spela samma spel igen, kan man nu låta deras tidigare jag vara med i spelet. Detta innebär, förutom att de deltar i tävlingen som vanligt, att de nu också tävlar mot sig själva. (!!!)

2. När man i starten av ett område kör en quiz som ett förkunskapstest, kan eleverna sedan köra samma test igen i slutet av ett område och själva se sina förbättringar.

3. Att man kan färdighetsträna med hjälp av Kahoot. Om eleverna har egna konton, kan man dela länken till quizen och låta dem göra den om och om igen hemma, och då tävla mot sig själva.

4. Man kan låta klasser tävla mot varandra, och då inte bara kanske min skola, utan kanske utmana en annan skola, i en annan stad? I ett annat land? Eller parallellklassen?

5. Kahoot tipsar själva om ett förslag; Tänk att som spanskagrupp i år 8, tävla i grammatik mot t ex en klass år 3:or i Spanien? Grymt!

Men hur gör man då?

1. När man spelat en omgång, kan man starta om den på en gång i GhostMode, se bild:












Genom att trycka på det lilla spöket med texten "Play again"

2. Eller genom att gå in på "My results" så hittar du en länk att dela, om du vill dela med dig till andra lärare som ska tävla mot er, eller elever som vill träna hemma.

Du hittar också "Play again" så att du kan starta om samma spel, fast i GhostMode om du vill att dina elever ska tävla mot sig själva eller andra av dina elever.


//Camilla, börjar redan nu spåna loss inför nästa läsår.



tisdag 28 april 2015

Skolriksdagen! Grymma elever på plats!

Under måndagen och tisdagen har jag varit på Skolriksdagen tillsammans med några av mina elever.
Vi var inbjudna till TÄNK OMs monter för att hålla i en Popupklass och där få visa delar ur vårt klassrum.
Tillsammans med Linda Larsson och hennes elever från Köping hade våra elever uppgiften att

"Eleverna programmerar, skapar avatarer och tar pulsen på skolriksdagen genom frågesport"

Och vilka härliga två dagar vi fick! Så himla grymma elever!

På plats var även Skapaskolans härligt kreativa elever som hade fokus på lärmiljöer i skolan.

Vi började båda dagarna med att våra elever fick en introduktion kring deras uppgifter samt bli indelade i grupper så att skolorna blandades fram till lunch.

De fick själva välja vad de vill visa konferensdeltagarna och planera därefter.

Det skapades avatarer i apparna Buddy Poke och Paper Chibi där mässbesökarna fick förvandlas till avatarer, programmerades i både code.org och Hopschotch,  intervjuade både mässdeltagare och utställare, körde Kahoots, lekte med greenscreen och bloggades för fulla muggar!

Under tisdagen fick två av mina elever möjligheten att lyssna på James Nottingham och därefter få prata några ord med honom, de bjöd upp honom till Popupklassen för att kunna visa lite programmering, och vet ni va! Han kom! =D

Två väldigt lyckade dagar och 22 grymma elever som verkligen har jobbat hårt för att visa framfötterna bland politiker, verksamhetsutvecklare, skolchefer och rektorer.

Här kommer ett utdrag av bilder från dessa två dagar;

Arbete i montern pågår!

Kan hända att rektorn får lite tuggummi i present ;)


Greenscreen testas!


Kahoot!

Samtal med James Nottingham om hans föreläsning..

... och sedan visa lite programmering.

Alla goa elever dag 2

Jag och Linda som avatarer

Hexagonen dag 2 represent!




//Camilla, har sjukt bra elever!