lördag 3 januari 2015

Blicka bak och fram.

Vad har hänt under året som gått?

Låt mig fundera och summera =)

Har fortsatt att arbeta som konsult för TÄNK OM och gjort en del workshops och föreläsningar; SKL, Helsingborg, Sölvesborg, Hässelbygård, Skolforum, Futuraskolan, Passet, Så funkar det.

Två av föreläsningar under året var att få föreläsa på SETT och på Apple Leadership summit.


Fantastiskt roligt (och nervöst) att föreläsa på SETT inför 200 personer och dessutom veta att det var en lång kö utanför som inte kom in. (?) Jag fick en av de salar som jag själv tyckte var den mysigaste och skönt att slippa föreläsa i en av de "tysta" salarna.






I samband med det gjorde Skolvärlden en kort intervju med mig.







Senare kom frågan om att föreläsa på Apple Leadership Summit tillsammans med Linda Larsson aka @fiffinurlig om Matematikens nya perspektiv.
Allt förberedelsearbete med Linda inför föreläsningen skedde via tre devices, en med Google hangout så vi kunde snacka med varandra, en med en Keynote så att vi kunde bygga vår presentation och en med talarmanus för att få allt att flyta.
Allt gick som det skulle och när vi äntligen träffades IRL var det dags för genrep. =D

Jobbmässigt har det varit en stor förändring, jag lämnade mina älskade kollegor på Vittra Telefonplan och fick chansen att testa en ny tjänst på Södermalmsskolan. Den nya tjänsten innebär ett förstelärarskap inom Digitala verktyg där en del av tjänsten innebär att leda den digitala utvecklingsgruppen. Jag trivs som fisken i vattnet men kan såklart ibland längta tillbaka till den häftiga skolutvecklingsmiljö som finns på Telefonplan.

Ni som har hängt med i min #Bucketlist kan se att jag har en massa kvar och en del saker känns mer som om de är mål som kanske är mer eller mindre svåravbockade eftersom att de egentligen är ganska dåligt mätbara mål, men ja ja.

Den sak som i alla fall är inom räckhåll och på G är att jag nu signat för Natur och Kultur för att skriva en bok under kommande kvartal =) Mer om denna kommer såklart i ett eget inlägg längre fram. Vilket då innebär att jag egentligen är i mål för "Att skriva" vilket känns helt otroligt kul!



Uppdrag att se fram emot (än så länge) under kommande halvår är bl a att jag startar året med Mattelyftet för år 1-3 i Helsingborg samt en fortsättning längre fram för år 4-6, Ma/Nv-biennetten,  Digital teknik i skolan (Ny teknik), Passet, Workshop i Huddinge,  och så blir det nog några till får man hoppas =)

Sen så kommer jag såklart att hålla i en Edcamp ;)
Den 11 Februari hålls den första Edcamp för Stockholmsstad som är främst för Ma/NO-lärare, det ska bli väldigt roligt, utvecklande och inspirerande hoppas jag =)

Under året har jag även fått äran att bli fotograferad av Kristina Alexanderson! Bilderna finns här, här och här. Herregud vad kul det är att bli fotograferad av henne! Proffsig, tydlig och vet exakt vad som kommer att bli bra.



Även skissad av Max Entin!

Jag & Patricia Diaz
Linda Larsson, Karin Nygårds & jag


Mina topptre digitala tips från 2014
Kahoot
Canva
Plickers
Missa inte!

//Camilla, hoppas på ett spännande 2015










onsdag 12 november 2014

Fakeconvos.com och ekologi

Har suttit och förfinat min LPP i Ekologi inför att eleverna ska få ut den inför provet, vi har haft en LPP som jag inte tyckt varit tydlig nog men som har varit vår gemensamma bild över kursens riktning och mål.

När jag sitter vid datorn så tror jag att min hjärna ibland går igång i högvarv och därför (tyvärr) multitaskar jag ganska mycket, vilket innebär att jag startar en massa saker på en gång och blir inte riktigt helt färdig med något. Desto roligare är det med deadlinedagar, då blir en massa saker klara på en och samma dag =)

Denna gång började jag fundera över hur jag skulle gå igenom det högst viktiga begreppen producent och konsument och koppla energiflödet till fotosyntes och cellandning.

Jag gillar ju detta med digitala verktyg, men det är ju inte alltid eleverna som aktivt behöver ha ett digitalt verktyg, utan det kan ju också vara pedagogen som skapar ett intresseväckande materiel med hjälp av digitala verktyg.

Denna gång hittade jag Fakeconvos som skapar fakekonversationer som ser ut att vara en konversation i facebook =D

Hur kul som helst och eftersom jag testade precis har jag bara ett exempel just nu:



Men tänk att låta eleverna skapa dessa mellan fiktiva personer som ska diskutera t ex Biologisk mångfald. En som tycker att det är viktigt och en som inte tycker det.
Att låta eleverna skapa en konversation mellan Alfred Nobel och Marie Curie som ska samtala om sina upptäckter.

Finns ju oändliga möjligheter i många ämnen!

//Camilla, måste göra fler av dessa!!! Vilka möjligheter hittar du? Skriv gärna en kommentar :)

onsdag 8 oktober 2014

Movember + Zap! -tache

Som ni vet så gillar jag mustascher =D

Det är fler som frågat om detta då jag egentligen inte är så förtjust i riktiga mustascher utan tecknade.
När jag blev ombedd att skaffa twitter eftersom att det var "så himla bra att ha", sades det, så ville jag ju inte vara ett ägg i profilen.

Påtvingar er nu två, heta, twittertips:
1:a twittertipset; Känns lite väl anonymt med ett twitterägg, skaffa en bild av något valfritt motiv så känns det lite mer som om man pratar med någon.

2:a twittertipset; En biografi, för guds skull! Berätta något!!! Något personligt, arbetsrelaterat, nördigt, onödigt eller livsfilosofi. Svårt att få någon uppfattning annars om jag ska följa personen eller ej annars =)

Slut på twittertips ;)

Så jag funderade på vad jag ska lägga upp för bild och ville göra något lite annorlunda, dessutom hade jag inte bestämt om jag ville ha en riktig bild på mig eller en mer diffus.
Och kom då på att man kan ju alltid stötta upp Cancerfondens kampanjer; Mustaschkampen och Rosabandet, så jag la till rosa bandet som brosch och mustaschen i ansiktet =D

Nu har Mustaschkampen lagts ner och ersatts av Movember som drar igång den 1 November och går ut på (som man, en sk Mo bro) att odla en Mustasch under 30 dagar för att göra det till en grej och uppmärksamma att det behövs pengar till denna forskning. Som tjej kan man bli en Mo Sista och stödja kampanjen på olika sätt. Jag funderar på hur jag ska stötta? Det vore himla kul att göra det till en mustaschgrej och samtidigt samla in pengar för en god sak. Man kan ju anmäla ett lag med blandat tjejer och killar? Hmmm Tåls att fundera kring!

Och nu till inläggets IKTtips;

Zapper!
Skapa augmented reality med hjälp av Zapcode.it, tror att vi kommer att kunna leka mer med detta verktyg i framtiden. Man köper varje Zapcode för sig så än så länge kanske det inte är något för skolan värld.

Men!
Zapper stödjer Movember! Och har då skapat en alldeles egen ARkampanj som bygger på Mustascher!







 Så man klipper ut den lilla mustaschen, placerar den över läppen, öppnar upp appen Zappar och riktar sedan iPaden mot ansiktet och då dyker en Stor, fin mustasch upp! Fantastiskt!
Man kan sedan byta till olika mustascher och fota sig =D

Tänk!
Nu kan jag skapa ytterligare några nya Mustaschmänniskor Mohhaha!


Så här snygg blev jag när jag testade;







       Och dessa godingar finns att välja på!

       Vilken föredrar du? =D

        Jag veeeet! Sjukt svårt att välja, man blir ju så snygg i alla ;)

     Kan ju bli en eller annan mustaschmänniska med denna app. Hasthag #Mustaschmänniska önskas på twitter eller instagram. Ok? Ok!


// Camilla, ska fundera vidare på detta med Movember. Vilka är med mig? ;)



söndag 21 september 2014

Plickers! Responsenhet på papper!

Jag älskar när jag kan integrera det digitala på ett naturligt sätt, att kunna använda digital teknik även om det inte finns 1-1 i klassrummet.

Jag hittade Plickers för en tid sen, men har väntat på att appen ska uppdateras för att få de funktioner som jag eftersökte.

Plickers är ett responsverktyg som utgår både från en webbsida och en app. Skapa ett konto på www.plickers.com så synkar webb och app.

I webbläsaren gör du i ordning klasslistor över de klasser som du undervisar, du kan också ha en demo klass, dvs lista utan namn. (Denna kan användas för att samla in en allmän fråga av mer åsiktskaraktär.

I klasslistan tilldelar du varje elev en siffra, denna siffra ska eleven alltid komma ihåg.

Sedan skriver du ut Plickerscards, det finns 40st som är numrerade från siffran 1 till 40.
De går att skriva ut i A5 (6-7m räckvidd) eller A4format ( 9-12m räckvidd). Laminera! (Gärna med matt yta för att undvika glans vid scanning)

Plickers fungerar så att du kan ställa frågor med olika svarsalternativ (max 4st) som du vill veta vad de tycker/kan om.

Frågorna går att göra i förväg i webbläsaren eller direkt i appen.
När du gör frågor kan du välja Multiple choice eller True/false.
I "Multiple choice" kan du ställa in mellan 2-4 svarsalternativ samt 0-4 som kan vara rätt. (Ibland är det en åsiktsfråga, utan rätt eller fel)
Sen kan du klicka i att du planerar att göra detta med en specifik klass, så läggs frågan i "Planned questions" och du hittar den enklare i appen.


Har du en fråga som du vill ställa? Okej! Då är du redo för att använda dessa med eleverna!

Eleverna får nu sin tilldelade Plickerscard utifrån den listan du skapat. Varje kort har en liten siffra, som då ska stämma med elevens namn.
Här kan man göra olika; antingen laminera en klassuppsättning som du har, eller en uppsättning per klassrum eller att man låter eleverna få sitt kort. Då kan man ju i kollegiet komma överens om innan att t ex Pelle i klass 7A alltid har nummer 1. Kanske limma fast detta kort på sitt skrivhäfte/pärm?

Öppna sedan appen och väljer fråga/klass, sedan trycker du på kamerasymbolen.
Ställ frågan och låt eleverna hålla upp sina kort för att svara. På varje kort finns det fyra bokstäver; A, B, C & D. Dessa finns var och en på kanterna av kortet. Eleven svarar genom att hålla den bokstav, som matchar svaret, uppåt.

Nu kan du scanna av alla elevers svar och du ser på din skärm vilka elever som svarat samt vilket svar de har svarat, all denna information sparas i ditt konto.

Om man vill kan man aktivera "Live view" vilket då ger eleverna möjlighet att se hur alla har svarat.
Då kopplar du in datorn i projektor och väljer "Live view", den visar då den frågan som du har uppe i appen. Där kan du sedan välja om varje elev ska synas eller ett sammanlagt stapeldiagram. Och där finns också alternativet att visa vilka som har rätt eller vilken stapel som visar rätt svar.

Värt att notera:

  • Ingen uppstartstid för 20+ elever att logga in någonstans
  • Eleverna är inte beroende av att deras enhet är laddad 
  • Om något kort försvinner, skriv ut en ny från hemsidan.
  • Inga elevdevices att vara rädd om i  t ex idrottssalen.
  • Resultaten sparas


// Camilla, ska livetesta detta i veckan med elever men kunde inte vänta med att dela med mig av detta. =D

Klipp från Youtube;








tisdag 9 september 2014

Hej Futuraskolan! PowToon

I morgon ska vi leka lite tillsammans!

Jag står för galna idéer och ni får plocka in er ämneskompetens, pedagogiken bär vi tillsammans.

En liten presentation, som är gjord i PowToon:



Vi kommer arbeta främst med iPad, men använda hela potensialen =)

Denna bild kan vara bra att ha:
Creative Commons-licens
Årshjul av Camilla Askebäck Diaz är licensierad under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell licens.





































Denna bild kör vi på! Bara att spara ner =)

Ses!
// Camilla, planerar för fullt!